מהי קבוצה לרכישת מיומנויות חברתיות ?
קבוצה לרכישת מיומנויות חברתיות היא קבוצה טיפולית-רגשית אשר נפגשת אחת לשבוע באופן קבוע. במסגרתה מתנסים הילדים ביצירת קשרים עם ילדים אחרים בני גילם בסביבה תומכת, תוך קבלת כלים מהמנחה ומשוב מחברי הקבוצה. ע"פ רוב בקבוצה לרכישת מיומנויות חברתיות ישנם 4-6 ילדים בגילאים דומים ומנחה. זוהי קבוצה רגשית אשר תשלב טיפול במוסיקה, טיפול באומנות, משחק וסיפור.
לאילו ילדים מומלץ להשתתף בקבוצות לרכישת כישורים חברתיים?
הקבוצה מתאימה לילדים שיש להם קשיים חברתיים. ילדים שאינם נפגשים או נפגשים מעט עם חברים בשעות אחה"צ, ילדים אשר מתקשים ביצירת קשרים חברתיים, נמנעים מאינטראקציה חברתית או דחויים על ידי בני גילם. בנוסף, הקבוצה מתאימה לילדים אשר מתקשים ליצור אינטראקציה ורבלית עם קבוצת השווים, מתקשים להשתתף במשחק לאורך זמן, לווסת את רגשותיהם, לשתף ברגשותיהם ולהבין את עולמו הרגשי של האחר. לגלות התחשבות ואמפתיה כלפי האחר, להבין סיטואציות, לפתור קשיים חברתיים ולהתמודד עם תסכולים.
הקבוצות נועדו לילדים בגילאי 4-12 מהחינוך הרגיל או חינוך מיוחד המשולבים בחינוך רגיל. ישנה חלוקה לפי קבוצות גיל.
שיחות עם ההורים
השיחות עם ההורים תתקיימנה בתחילת הטיפול, באמצע (כעבור 5 חודשים) ובסוף הטיפול. ההורים יספרו על תפקודו של הילד במסגרות השונות, יקבלו מענה לשאלותיהם וכן דיווח על תפקודו של הילד במסגרת הקבוצה. בנוסף, ההורים מוזמנים להתקשר למנחה מיוזמתם כדי לשאול שאלות או לעדכן את המנחה באירועים חריגים או מיוחדים שקראו מחוץ למסגרת הקבוצה.
איך זה עובד?
בשלב הראשון אני מקיימת שיחה טלפונית עם ההורים על מנת לקבל תמונה מלאה על התפקוד החברתי של הילד ולבחון לעומק איזה מיומנויות דורשות שיפור.בנוסף, במסגרת השיחה אני אספר להורה על התנהלות הקבוצה ואענה על השאלות של ההורה.
בשלב השני, אני מקיימת פגישה אישית עם הילד, בלי ההורה. לפגישה יש כמה מטרות. ראשית, חשוב לי לייצור קשר ראשוני עם הילד כדי שהוא יכיר אותי ואת חדר הטיפולים. כך, רמת הלחץ שלו תרד, כאשר יכנס פעם ראשונה לקבוצה
שנית, חשוב לי להכיר את הילד ולבחון אם הוא מתאים לעבודה קבוצתית. זאת על מנת למנוע עגמת נפש מיותרת לילד ולהוריו. לעתים, הילד עדין לא מוכן לעבודה קבוצתית והקבוצה, במקום לעזור, רק תציף אותו ותגרום לתסכול מיותר. במקרים כאלה רצוי להתחיל עם הילד בעבודה פרטנית ולאחר מכן לצרף אותו לקבוצה.
הפגישה הינה בתשלום נפרד בסך .
בשלב השלישי, מתחילים בעבודה הקבוצתית. המפגשים הראשונים יתרכזו בהיכרות ובניית הקבוצה כדי שתהווה סביבה בטוחה עבור המשתתפים. בהמשך, הילדים יחקרו לעומק את נושא הרגשות ובאופן שהם באים לידי ביטוי בקשרים חברתיים. כאן יושם דגש על נושא האמפתיה, שיתוף, הבנת העולם הרגשי של העצמי והיחשפות לעולם הרגשי של ילדים אחרים. לאחר מכן יושם דגש על אינטראקציות חברתיות – זוגיות וקבוצתיות. כאן יהיה המקום ליישם את הכלים שהילדים קיבלו עד כה ולהתנסות ביצירת קשרים עם ילדים אחרים בסביבה תומכת ובטוחה.
יש לציין שהאינטראקציות מתקיימות כל הזמן במסגרת הקבוצה – אבל בשלב הנוכחי, הדגש הוא על פעילות חברתית משותפת, שיתוף פעולה ופתרון בעיות תוך כדי הפעילות המשותפת.
הקבוצות מחולקות לפי גילאים.
עיקר העבודה מתבצעת על ידי מוזיקה, אומנות ומשחק. תוך כדי הפעילויות מתבצע דיון ומתן משוב. כך לומדים הילדים לחזק את ההתנהגויות אשר מסייעות להם חברתית ולשנות התנהגויות אשר מקשות עליהם. בדרך זו משמשת הקבוצה כמעין מעבדה ליצירת קשרים אשר תוצאותיה משפיעים עם הזמן על הסביבה החברתית היומיומית של הילדים.
החוויות החיוביות של המשתתפים בקבוצה מסייעות להם להשתמש בכלים שלמדו גם מחוץ לכותלי החדר.
הקבוצות מתקיימות פעם בשבוע למשך 45 דקות בשעה קבועה. הקבוצות מתחילות אחרי החגים ונמשכות עד סוף יוני. ניתן להצטרף גם באמצע השנה.